blog pentru bani

Blogul de turism, recomandare sincera sau business deal?

blog pentru bani

Blogurile despre destinatii turistice au fost si vor fi intotdeauna o sursa foarte buna de inspiratie atunci cand vine vorba despre o noua calatorie. In acest moment poti gasi un articol despre aproape orice destinatie pe care doresti sa o vizitezi si nu este nimic gresit in a te informa inainte sa o faci , fie ca e pe Instagram, Facebook sau Twiter, insa…acorda cateva minute acestui articol si poate ai sa vezi si o alta perspectiva a lucrurilor.

Nu cu mult timp in urma un proprietar de hotel din Irlanda, mai exact Dublin, a tinut titlurile din ziare dupa ce a facut de rusine in public, daca pot spune asa, un blogger care a cerut cazare gratuita la hotelul sau (all inclusive) in schimbul expunerii si prezentarii intr-o lumina favorabila a respectivului hotel, audientei sale. Bloggerul in cauza isi descrie jobul ca unul de “social influencer” care in limba romana s-ar traduce mai mult sau mai putin in formator de opinie pe retele sociale. Intr-o postare video recenta, bloggerul explica cum companiile care pot beneficia in urma expunerii in video-urile sale ii ofera gratuitati pentru acest lucru. Ea, pentru ca bloggerul la care facem referire este o ea, spune ca singura ei obligatie este sa mentioneze locatiile intr-un post de pe Instagram, Facebook sau sa le mentioneze intr-unul din video-urile de pe Youtube.

Acum, poate o sa spuneti ca nu e nimic in neregula cu reclama, asa e? Persoanele publice sau celebritatile adesea apar la TV si ne recomanda produse pentru care au fost platiti sa o faca. Problema cu “social media influencers” sau cu bloggerii este ca nu stii aproape niciodata de ce ne recomanda un produs, sejur, hotel sau orice altceva. Este foarte greu pentru noi sa facem diferenta intre un sfat/recomandare pe care ni-l dau si pentru care sunt platiti si intre un sfat/recomandare  ce vine din experienta lui personala si care este sincer/sincera.

De exemplu, poti citi un articol cu titlul: “10 lucruri de facut in Londra”. Bloggerul va face mai multe lucruri pentru care nu e platit dar si de asemenea lucrurile pentru care primeste beneficii. Poate recomanda un restaurant exclusivist in schimbul unei mese gratuite iar vizita la un muzeu celebru va fi din proprie initiativa si fara niciun beneficiu din partea muzeului decat culturala, binenteles :). Acum e usor pentru el sa recomande un restaurant cand nu plateste 100 de lire pentru un meniu de pranz,dar pentru tine este o recomandare valabila?

pranz chef

Urmatorul exemplu este “faimosul” eveniment ce avea sa se numeasca Festivalul Fyre (Fyre Festival) si care este,daca vreti, exemplul suprem cum bloggerii, social influencers si chiar vedetele internationale pot sa o dea in bara.

Organizatorii acestui festival au platit zeci de mii de dolari unor vedete cu foarte multi urmaritori pe Instagram (social influencers) cum ar fi Kendall Jenner, Bella Hadid sau actrita Emily Ratajkowski pentru a promova acest “luxos” festival ce urma sa aiba loc pe o insula in Bahamas. Biletele cele mai ieftine costau 1500 USD iar cele mai scumpe ajungeau la 400.000 USD si includeau cina cu o vedeta. In urma acestei campanii media uimitoare sute de tineri din toate colturile lumii au achizitionat bilete la “evenimentul exclusivist” ce urma sa aiba parte. Doar ca, ce avea sa urmeze a fost un dezastru. Cand au ajuns acolo au descoperit ca in loc de camerele in resorturile de lux promise in campaniile de pe Instagram au primit cazare in corturi folosite in situatii de urgente, au primit mancare socant de proasta iar vedetele ce urmau sa vina au anulat iar festivalul nu a mai avut loc. Unul dintre cei vinovati pentru tot acest fiasco a pledat vinovat si risca o pedeapsa de pana la 8 de ani si amenda 300.000 USD pentru mai multe capete de acuzare.

dezastrul de la festivalul fyre

Pentru a finaliza tot acest plan, organizatorii au facut tot ce face orice agentie de marketing buna din ziua de azi.  Au ales cei mai influenti, cei mai frumosi si cei mai urmariti oameni de pe Instagram si le-au oferit sume enorme ca sa promoveze acel festival. Din pacate, aceste “profiluri” faimoase de pe Instagram sau Facebook de multe ori nu dau dovada de moralitate si influenta lor este daruita celui care plateste cel mai mult.
Sub nicio forma nu vreau sa spun ca toti bloggerii/influencerii sunt la fel si sunt lipsiti de moralitate. Sunt multe bloguri pe care le citesc cu placere si din care ma inspir si nu gresesc atunci cand vreau sa calatoresc intr-o locatie noua. Trebuie doar sa intelegi ca si blogul cu cei mai putini urmaritori poate fi unul ce scrie pentru anumite avantaje iar recomandarile pe care ti le livreaza s-ar putea sa nu fie in avantajul tau.

Am sa inchei acest articol cu o intrebare ce  vine de fiecare data in mintea mea atunci cand citesc un articol, poti primi o recomandare obiectiva despre o destinatie atunci cand cel ce o scrie nu a platit pentru ea?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *