» Sfaturi de calatorie

Sfaturi de calatorie si consiliere pentru a alege cele mai bune locatii de vacanta

bagajul pierdut

Bagaj pierdut! Ce sa fac???

Cosmarul oricarui turist, stiti care este?

bagajul pierdut

Va spun eu: momentul acela cand realizezi ca bagajul tau a fost pierdut sau trimis catre o alta destinatie. Nu este o situatie ideala dar nici sfarsitul lumii – respira, linisteste-te si incearca sa urmezi urmatorii pasi pentru a incerca sa iti recuperezi bunurile.

Abia ai coborat din avion, te afli intr-o tara unde nu ai mai fost niciodata, pregatit de o vacanta fabuloasa! Deja iti poti imagina cat de bine o sa te simti, ce locuri noi ai sa vizitezi, ce persoane ai sa cunosti si poate ai sa pierzi si cateva nopti pentru niste amintiri de neuitat 😊.

Iti astepti rabdator randul la banda de recuperare a bagajelor anticipand momentul cand noul tau troler va aparea…dar…timpul trece si bagajele inceteaza sa mai vina. Tocmai ai realizat ca esti singurul pasager ce mai asteapta! Bagajul tau s-a pierdut!

bagajul pierdut 2

Ce poti face cand bagajul tau nu ajunge odata cu tine la destinatie?

Fii calm

stai linistit

Starea de panica nu te va ajuta deloc. Da, situatia asta este foarte stresanta si groaznica dar se va rezolva pana la urma. Sunt foarte multe sanse ca bagajul tau sa se fi incurcat cu altul. Conform unui studiu din 2016, 79% din bagajele care se incurca pe traseu sunt de fapt bagaje ce ajung la destinatie dar cu intarziere. Un alt raport prezinta situatia in care un bagaj este pierdut cu adevarat si spune ca asemenea situatii se intampla doar in 2% dintre cazuri.
Asa ca, trage aer in piept si calmeaza-te!

Du-te la biroul pentru bagaje pierdute

birou bagaj pierdut

Unele companii aeriene solicita ca cererile pentru bagajele pierdute sa fie facute intr-o anumita perioada dupa aterizare, asa ca nu este timp de pierdut. Asigura-te ca in cerere scrii numarul zborului si toate informatiile solicitate, corect.

In felul acesta realizezi doua lucruri:

  1. Anunti compania aeriana de problema bagajului tau pierdut si ii determini sa incerce sa il localizeze
  2. Creezi un raport ce ulterior te va ajuta sa primesti o despagubire egala cu suma ce o vei cheltui datorita pierderii bagajului tau

Dupa ce ai facut cererea, nu uita sa ceri o copie pentru tine, noteza numele celui care se ocupa de cererea ta, cere un numar de telefon de unde poti primi informatii suplimentare si pastreaza biletele de avion. De asemenea mai pune-le urmatoarele intrebari:

  1. Puteti sa localizati bagajul meu?
  2. Cand ma pot astepta la un update privind bagajul meu?
  3. Daca il gasiti, compania dvs il va livra la hotelul unde sunt cazat sau trebuie sa il ridic din aeroport?

Cazeaza-te la hotel

Nu prea mai ai ce sa faci la aeroport asa ca e momentul potrivit sa te cazezi la hotel. Ar trebui sa iti cumperi lucrurile indispensabile si un rand de haine. Intreaba la receptia hotelului unde ai putea cumpara produsele dorite si dupa ce o faci fii sigur ca pastrezi bonurile. Majoritatea companiilor aeriene ofera despagubiri pentru cheltuielile datorate pierderii sau intarzierii bagajului numai pe baza bonului ce dovedeste asta.

Fii insistent cu compania aeriana

Nu astepta sa fii sunat, suna tu si afla ce se intampla. Cere despagubiri pentru cheltuielile cauzate de pierderea sau intarzierea bagajului tau, este dreptul tau, pana la urma ai platit pentru ca bagajul tau sa ajunga la destinatie odata cu tine iar compania aeriana nu si-a facut bine treaba.

Ce poti face preventiv

interior valiza

Imi place sa calatoresc si intotdeauna incerc sa fiu pregatit si pentru situatiile neasteptate. Ce fac daca bagajul ajunge mai tarziu sau daca bagajul meu este pierdut sau furat?

Pentru a mai reduce din nivelul de stress din astfel de situatii, urmatoarele sfaturi v-ar putea ajuta:

  • Intotdeauna tine cu tine actele, biletele de avion, incarcatorul pt telefon si binenteles telefonul mobil. In cazul in care este o problema cu bagajul tau telefonul mobil impreuna cu incarcatorul este cel mai bun prieten al tau. De asemenea, ar fi recomandat sa mai ai cu tine o gentuta cu articolele de toaleta atat de necesare in fiecare dimineata.
  • Inainte sa pleci de acasa, fa o poza interiorului valizei pentru a avea o idee despre ce ti-ar lipsi in cazul teribil in care bagajul tau va fi pierdut – te va ajuta si daca va trebui sa ceri o despagubire companiei de zbor.
  • Nu uita niciodata etichete sau benzi adezive de la calatorii anteriore atasate de bagajul tau– contin informatii de zbor care ar putea duce in eroare si trimite bagajul catre o alta destinatie.
  • Multe valize/trolere/genti arata asemanator si in modul asta e posibil sa fie preluate din greseala de catre un alt pasager. De la un sticker viu colorat pana la o urma de vopsea sau chiar o culoare generala mai rar intalnita ,personalizeaza-ti bagajul in orice mod posibil incat sa nu poata fi confundat cu altul.
  • Niciodata nu lua cu tine lucruri cu valoare sentimentala sau daca le iei nu le tine in bagajul de cala. Locul lor este in geanta de mana si aproape de tine.
agentie de turism

Agentiile de turism – De ce e bine sa le folosim?

agentie de turism

De multe ori lumea calatoriilor poate parea un camp de lupta. Intre atatea site-uri prin care va puteti rezerva un sejur se pare ca rolul agentului de turism este tot mai  limitat.

Nu va ingrijorati, un studiu recent arata ca 40% din totalul rezervarilor sunt facute prin intermediului unei agentii de turism.

Si, nu este de mirare ca cei din generatia “millenials” doresc ca cei care le fac rezervarile de calatorie sa fie agenti de turism .

Multe studii prezinta avantajele ce vin odata cu utilizarea unei agentii de turism. Clientii isi doresc mai mult experiente decat doar o calatorie intr-o destinatie exotica. Isi doresc sa viziteze obiective stabilite inainte, isi doresc rezervari la cele mai bune restaurante, isi doresc bilete la evenimente sau acces la anumite petreceri – si vor ca cineva sa se ocupe de toate astea pentru ei.
In aceasta lupta intre internet si agentia de turism cea din urma castiga si uite de ce:

  1. Ai de-a face cu o persoana

Chiar si daca folosesti un agent de turism online, tot ai de-a face cu o persoana vie, care face tot posibilul, astfel incat calatoria ta de vis sa devine o realitate. Vorbesti cu cineva care iti intelege dorintele, intelege ce iti place si ce nu si care iti poate recomanda sau nu o locatie, pentru ca detine foarte multe informatii despre ea  sau poate chiar a vizitat-o. Un agent de turism va sti ca luxul nu inseamna numai un nume faimos de brand, inseamna privelisti spectaculoase, inseamna servicii de 5 stele si meniuri ce iti vor ramane in minte, spre deosebire de un algortim al unui site pentru care luxul inseamna recenzii foarte bune ,o pozitie geografica apreciata de turisti si o camera cu spatiu putin mai generos.

Niciun site de rezervari online nu o sa aiba o abordare personalizata asupra clientului cum poate avea un agent de turism. Binenteles, internetul este foarte dezvoltat si chiar intuitiv dar nu este capabil sa inteleaga dorintele fiecarei persoane. Si lasand totul la o parte, nu preferi sa colaborezi cu o persoana pe care sa ajungi sa o cunosti, daca nu ai facut-o deja?

Stiai ca?

Comisionul agentului/agentiei de turism nu este platit de catre cumparator? Tur operatorul sau vendorul final plateste agentul/agentia de turism din partea lor. Asa ca poti sa contribui si mai mult la profitul companiilor de milioane de euro sau poti plati agentia/agentul tau de turism preferat care s-a straduit sa iti gaseasca vacanta mult dorita la cel mai bun pret.

  1. Isi dau seama daca te pacalesti

Pentru o persoana de rand, sa isi faca rezervarea printr-un site de turism poate fi coplesitor. Cu multitudinea de site-uri disponibile, vei avea nevoie de multe ore pentru a compara toate ofertele, sa citesti toate conditiile scrise cu caractere tot mai mici, pentru ca la urma sa tragi o concluzie – agentul de turism face toate astea pentru tine si o face foarte bine!

Gandeste-te o clipa – asa e ca nu faci rezervari pentru sejururi internationale zilnic, deci nu ai de unde sa stii daca o oferta este avantajoasa sau nu? Nu e pentru nimeni o surpriza dar un agent de turism asta face in fiecare zi asa ca este cel mai in masura sa iti spuna daca o oferta este potrivita pentru tine sau nu.

Stiai ca?

Toti jucatorii de pe piata siteurilor de turism apartin, de fapt, aceleiasi persoane(cu alte cuvinte, majoritatea siteurile prin care poti cumpara bilete de avion sau sejururi apartin aceleiasi multinationale)? Deci, pentru toti cei care compara 4 sau 5 site uri inainte sa isi faca o rezervare si cred ca obtin o oferta foarte buna, ma tem ca am vesti proaste…

  1. Agentiile de turism cunosc foarte bine locatiile de calatorie

Hai sa fim seriosi! Cine are timp sa citeasca sute de recenzii ridicole de la o sumedenie de restaurante care nu prezinta decat clienti nemultumiti pentru ca nu au primit meniul destul de repede?   Din fericire pentru tine, agentia de turism stie cum sa te indrume pentru ca este foarte probabil ca unul din agentii care lucreaza in agentia respectiva sa fi mancat in majoritatea restaurantelor de acolo si iti poate recomanda exact ce se potriveste gusturilor tale.

  1. Agentiile de turism au relatii

Asa e, agentiile de turism de multe ori  pot rezolva problemele cu un singur telefon.

Te duci in Spania cu tot grupul tau de prieteni sa te bucuri de soare? In loc sa rezervati fiecare separat, sa stati in avion langa straini agentia va obtine un singur zbor pentru toti, veti sta pe acelasi rand si veti plati acelasi tarif.  Va duceti numai 2 pana la urma? Nicio problema – agentul de turism va poate atribui unui alt grup – ce rezulta de aici? – tarife mai mici si unele avantaje si bonusuri pentru ca faceti parte dintr-un grup!

  1. Zbor intarziat sau anulat? Nicio problema!

Vremea capricioasa iti da planurile peste cap?

Spuneti-ne si noua cum decurge tot procesul de apelare si de schimbare a unui bilet de avion cand suni la numarul afisat pe site-ul respectiv.

Cu siguranta nu atat de simplu pe cat e sa iti suni agentia cu care colaborezi si sa ceri o schimbare a biletului tau de avion.

  1. Intotdeauna tarife mai bune

Intotdeauna. De moment ce agentiile lucreaza ca companii aeriene si hoteluri, toate acele “super oferte” pe care tu le primesti pe email si ti se par actuale sunt deja primite de agentii cu cateva saptamani inainte.

In concluzie tot ce trebuie sa faci inainte sa pleci in vacanta este sa iti faci bagajul si sa vezi ce culoare se potriveste mai bine cu bronzul tau…in rest, lasa agentul de turism sa se ocupe de tot!

Oare incape?

Cele mai des intalnite 10 greseli atunci cand calatoresti

 

1. Iti iei prea multe bagaje

Este foarte tentant sa-ti iei haine pentru orice ocazie posibila, dar nu faci decat sa-ti ingreunezi bagajele si e posibil sa ajungi sa platesti taxe de bagaj suplimentare pentru depasirea limitei de greutate. In schimb, impacheteaza ca de obicei, apoi scoate jumatate din hainele pe care le-ai planificat initial. Nu le vei purta pe toate si chiar daca o faci poti oricand sa le duci la o spalatorie.

Oare incape?

 

2. Nu verifici oferta telefonului mobil

Este important sa stii ce acopera oferta ta pentru a evita taxele de roaming sau o factura uriasa. Neacoperit? Opriti datele inainte de a va urca in avion si lasati telefonul in modul avion ( totusi veti putea sa va conectati la Wi-Fi). Totusi daca doresti sa tii legatura cu cei de acasa poti cumpara o cartela SIM locala dupa ce ajungi.

Alternativ, in Romania la unii operatori de servicii mobile se gasesc cartele prepay fara taxe de roming sau cu minute gratuite in aproape orice tara ai calatori.

3. Nu rezervati suficient timp intre zboruri

Conditiile de zbor pot fi imprevizibile. Daca un zbor intârzie, s-ar putea sa fii fortat sa te grabesti printr-un aeroport necunoscut pentru a-ti prinde zborul de legatura si nu ai putea sa o faci la timp. Cel mai bine este sa le rezervati cu un interval de timp securizat intre ele. Daca calatoresti prin Heathrow in Londra, planifica-ti aici cel putin o stationare de doua ore, deoarece trebuie sa treci pe la poarta de securitate doar pentru a ajunge de la un zbor la altul.

Putin timp intre zboruri

4. Nu cumperi moneda locala de laaeroport

De indata ce parasesti aeroportul, vei avea nevoie de moneda locala pentru a lua transportul in comun sau taxiul in multe tari. Bancomatele aeroportului iti ofera cursuri de schimb mai bune, deci retrage cat e nevoie, si poate putin mai mult pentru situatii de urgenta. Foloseste cardul de credit ori de câte ori este posibil, dar pastreaza mereu bani la indemana. Vizitarea pietelor locale este o necesitate atunci cand calatorim – si multe dintre aceste locuri nu accepta niciun fel de card.

Rupii indiene

5. Nu informezi banca ta cu privire la planurile tale de calatorie

Bancile, uneori, semnaleaza tranzactiile externe ca si frauda cu carti de credit si pot ingheta contul, deci asigurata-te ca informezi banca ta in avans. Daca tot suni la banca afla si daca exista o taxa de tranzactie straina, ca sa nu ai surprize.

Contacteaza banca

6. Nu cumperi Asigurare de calatorie

Asigurarea de calatorie acopera taxele de anulare, deci, daca in mod neasteptat nu potisa iti faci vacanta sau calatoria de afaceri, nu vei pierde foarte multi bani. Unele planuri acopera, de asemenea, cheltuielile medicale de urgenta daca asigurarile de sanatate nu iti acopera in afara tarii.

7. Nu verifici criteriile emiterii vizei

Sa iti fie refuzata intrarea intr-o tara straina va fi costisitor, consumator de timp si, eventual, va pune capat calatoriei tale. Exista mai multe site-uri care enumera cerintele de vize pentru diferite tari, deci afla inainte sa pleci.

Visa pe pasaport

 

8. Planificarea prea multor activitati sau tari intr-o singura calatorie

Acest lucru iti limiteaza oportunitatile. Vei fi prea ocupat pentru a gasi atractii ascunse sau pentru a urmari sfaturile din partea localnicilor, iar dificultatea atator calatorii poate fi stresanta. Asigurati-te ca iti acorzi timp pentru a te relaxa si pentru a savura ce e mai bun din fiecare destinatie vizitata.

9. Nu tii evidenta detaliilor despre rezervare

Este o greseala inutila sa fii nevoit sa cauti prin genti itinerariul tau si este posibil sa nu ai acces la o imprimanta pentru o alta copie daca o pierzi. Daca poti, pastreaza itinerarul in propriul buzunar al unei genti sau pastreaza o copie electronica pe telefon.

 

10. Nu ai grija de obiectele si bunurile valoroase

Furtul este ultimul lucru prin care doresti sa treci, astfel evita pe cat mai mult posibil sa dai ocazia unui „oportunist” sa intre in posesia bunurilor tale de pret pastrându-le cu tine ori de câte ori este posibil.

Furt din buzunare

 

blog pentru bani

Blogul de turism, recomandare sincera sau business deal?

blog pentru bani

Blogurile despre destinatii turistice au fost si vor fi intotdeauna o sursa foarte buna de inspiratie atunci cand vine vorba despre o noua calatorie. In acest moment poti gasi un articol despre aproape orice destinatie pe care doresti sa o vizitezi si nu este nimic gresit in a te informa inainte sa o faci , fie ca e pe Instagram, Facebook sau Twiter, insa…acorda cateva minute acestui articol si poate ai sa vezi si o alta perspectiva a lucrurilor.

Nu cu mult timp in urma un proprietar de hotel din Irlanda, mai exact Dublin, a tinut titlurile din ziare dupa ce a facut de rusine in public, daca pot spune asa, un blogger care a cerut cazare gratuita la hotelul sau (all inclusive) in schimbul expunerii si prezentarii intr-o lumina favorabila a respectivului hotel, audientei sale. Bloggerul in cauza isi descrie jobul ca unul de “social influencer” care in limba romana s-ar traduce mai mult sau mai putin in formator de opinie pe retele sociale. Intr-o postare video recenta, bloggerul explica cum companiile care pot beneficia in urma expunerii in video-urile sale ii ofera gratuitati pentru acest lucru. Ea, pentru ca bloggerul la care facem referire este o ea, spune ca singura ei obligatie este sa mentioneze locatiile intr-un post de pe Instagram, Facebook sau sa le mentioneze intr-unul din video-urile de pe Youtube.

Acum, poate o sa spuneti ca nu e nimic in neregula cu reclama, asa e? Persoanele publice sau celebritatile adesea apar la TV si ne recomanda produse pentru care au fost platiti sa o faca. Problema cu “social media influencers” sau cu bloggerii este ca nu stii aproape niciodata de ce ne recomanda un produs, sejur, hotel sau orice altceva. Este foarte greu pentru noi sa facem diferenta intre un sfat/recomandare pe care ni-l dau si pentru care sunt platiti si intre un sfat/recomandare  ce vine din experienta lui personala si care este sincer/sincera.

De exemplu, poti citi un articol cu titlul: “10 lucruri de facut in Londra”. Bloggerul va face mai multe lucruri pentru care nu e platit dar si de asemenea lucrurile pentru care primeste beneficii. Poate recomanda un restaurant exclusivist in schimbul unei mese gratuite iar vizita la un muzeu celebru va fi din proprie initiativa si fara niciun beneficiu din partea muzeului decat culturala, binenteles :). Acum e usor pentru el sa recomande un restaurant cand nu plateste 100 de lire pentru un meniu de pranz,dar pentru tine este o recomandare valabila?

pranz chef

Urmatorul exemplu este “faimosul” eveniment ce avea sa se numeasca Festivalul Fyre (Fyre Festival) si care este,daca vreti, exemplul suprem cum bloggerii, social influencers si chiar vedetele internationale pot sa o dea in bara.

Organizatorii acestui festival au platit zeci de mii de dolari unor vedete cu foarte multi urmaritori pe Instagram (social influencers) cum ar fi Kendall Jenner, Bella Hadid sau actrita Emily Ratajkowski pentru a promova acest “luxos” festival ce urma sa aiba loc pe o insula in Bahamas. Biletele cele mai ieftine costau 1500 USD iar cele mai scumpe ajungeau la 400.000 USD si includeau cina cu o vedeta. In urma acestei campanii media uimitoare sute de tineri din toate colturile lumii au achizitionat bilete la “evenimentul exclusivist” ce urma sa aiba parte. Doar ca, ce avea sa urmeze a fost un dezastru. Cand au ajuns acolo au descoperit ca in loc de camerele in resorturile de lux promise in campaniile de pe Instagram au primit cazare in corturi folosite in situatii de urgente, au primit mancare socant de proasta iar vedetele ce urmau sa vina au anulat iar festivalul nu a mai avut loc. Unul dintre cei vinovati pentru tot acest fiasco a pledat vinovat si risca o pedeapsa de pana la 8 de ani si amenda 300.000 USD pentru mai multe capete de acuzare.

dezastrul de la festivalul fyre

Pentru a finaliza tot acest plan, organizatorii au facut tot ce face orice agentie de marketing buna din ziua de azi.  Au ales cei mai influenti, cei mai frumosi si cei mai urmariti oameni de pe Instagram si le-au oferit sume enorme ca sa promoveze acel festival. Din pacate, aceste “profiluri” faimoase de pe Instagram sau Facebook de multe ori nu dau dovada de moralitate si influenta lor este daruita celui care plateste cel mai mult.
Sub nicio forma nu vreau sa spun ca toti bloggerii/influencerii sunt la fel si sunt lipsiti de moralitate. Sunt multe bloguri pe care le citesc cu placere si din care ma inspir si nu gresesc atunci cand vreau sa calatoresc intr-o locatie noua. Trebuie doar sa intelegi ca si blogul cu cei mai putini urmaritori poate fi unul ce scrie pentru anumite avantaje iar recomandarile pe care ti le livreaza s-ar putea sa nu fie in avantajul tau.

Am sa inchei acest articol cu o intrebare ce  vine de fiecare data in mintea mea atunci cand citesc un articol, poti primi o recomandare obiectiva despre o destinatie atunci cand cel ce o scrie nu a platit pentru ea?

bebelus in avion

Zborul cu copiii

 

 

bebelus in avion

Daca as spune ca e usor sa calatoresti impreuna cu  un bebelus sau cu un copil, cine m-ar crede? Tu m-ai crede? Probabil nu, de aceea te invit sa citesti urmatorul articol in cazul in care iubesti sa calatoresti si nu iti place sa ii lasi pe cei mici acasa.

De obicei, scopul fiecarui parinte este sa tina cat mai linistit sau, daca se poate, sa-si priveasca, copilul dormind pe tot parcursul calatoriei. De moment ce acum 2 ani in viata noastra a aparut micuta Ema iar in aceasta perioada ne-am bucurat de mai mult de 4 sejururi in care ne-a insotit, cred ca sunt in masura sa va dau cateva sfaturi.

Unul dintre aspectele cele mai imporante – zborul cu un copil sau zborul cu un bebelus sunt lucruri complet diferite! In timp ce bebelusii sunt predispusi sa doarma pe toata perioada calatoriei copiii sunt dintr-o cu totul alta categorie.

Regula numărul unu, nu încercați să fiti prea inteligenti!

Eu: Un zbor pe timp de noapte va fi perfect,voi pune pijamaua pe ea si va dormi tot drumul dupa o bautură calda.

Raspuns: Gresit! De ce? Pentru ca ea nu mai este un copil mic si este stimulata de aproape orice.

mama si copil avion

 

  1. INTREABA LA BIROUL DE CHECK-IN DACA ESTE VREUN LOC LIBER IN AVION

In cazul in care sunt locuri libere in avion, incercati sa convingeti persoana de langa voi sa se mute pe un loc liber pentru spatiu suplimentar. Recent, compania Emirates ne-a dat un intreg rand de mijloc de patru locuri pentru mine, sotul meu si cea mica. Binenteles, Emma a ocupat doua locuri jumate dar macar a dormit!

  1. ASIGURA-TE CA TOATE LICHIDELE SUNT PREGATITE PENTRU VERIFICARE

Incearca sa eviti intarzierile cauzate de extra verificari si sa obtii un zbor lung, linistit inca din start pentru tine si copilul tau. Toate lichidele vor fi verificate pentru a se stabili daca sunt pentru copil sau nu. Eu intotdeauna uit cel putin o sticluta la fundul gentii!

Incearca sa te imbraci cat mai relaxat, imi vei multumi dupa ce va trebui sa alergi dupa neastamparatul tau prin sala de asteptare 😊.

  1. LASA-L SA ALERGE CAT MAI MULT INAINTE DE IMBARCARE

    copil aeroport

In scopul de a o obosi pe Ema Inainte de un zbor, am lasat-o sa faca ce vrea in terminal –  de obicei inseamna sa faca ture. Rezultatul pe care Il dorim este sa stea linistita, sa vizioneze filme si sa se joace cu jucariile ei in avion!

  1. FA-TI O FAVOARE SI NU TE IMBARCA PRINTRE PRIMII

Nu o sa faci altceva decat sa ii prelungesti perioada sederii in avion, iar asta s-ar putea sa nu fie pe placul copilului. Intotdeauna incerc sa ma imbarc printe ultimii.

  1. CAUTA UN LOC DE JOACA IN TERMINAL

    loc de joaca airoport Dubai

Multe aeroporturi au o zona de joaca pentru copii. Verifica ecranele cu informatii pentru a le localiza. Unele sunt mai bune decat altele, aeroportul din Dubai fiind de departe favoritul meu din acest punct de vedere.

  1. TINE-L OCUPAT PE PARCURSUL ZBORULUI

Modul nostru preferat este sa ii luam de acasa sau sa ii cumparam, carti de desenat, puzzle-uri,jocuri interactive sau orice altceva ce stii ca ii poate capta toata atentia.

  1. INTREABA PERSONALUL DE ZBOR DACA ARE PACHETE PENTRU COPII

Nu ezita sa intrebi insotitoarea de zbor daca un pachet pentru copii este disponibil. E posibil sa ai noroc si copilul tau sa fie atras si incantat de noutatea unui joc pe care nu l-a mai jucat.

  1. IA CU TINE MULTE GUSTARI

    copil mofturos

Gustarile vor fi tot timpul apreciate fie ca sunteti intr-un avion sau nu.

  1. CERE AJUTOR INSOTITOAREI DE ZBOR

De cele mai multe ori vor fi suficient de draguti si te vor intreba de ce ai nevoie pe parcursul zborului. In situatia in care nu o fac, nu ezita sa le spui tu.

  1. FOLOSESTE REMEDII NATURALE

Am remarcat ca nasucul Emei devine uscat dupa un zbor lung. Puteti cumpara un spray nazal cu eucalipt care va face minuni. De asemenea, am pus putina crema hidratanta in jurul narilor pentru a le hidrata cat mai mult posibil. Asigura-te ca cel mic va bea cate o gura de apa la decolare si la aterizare pentru a preveni problemele cauzate de presiune, mai exact senzatia de infundare a urechii.

Aceste sunt cele mai bune sfaturi pe care ti le pot da dupa toate situatiile prin care am trecut impreuna cu fiica mea, daca mai vrei sa adaugi ceva te rog lasa un comment mai jos.

 

 

pasaport romania

Ai nevoie de pasaport?

pasaport romania

Termeni si conditii pentru eliberarea pasaportului simplu electronic

 

Acest articol este adresat persoanelor ce doresc eliberarea unui pasaport simplu ,au domiciliul in Romania si nu au dreptul de calatorie suspendat.

Voi rezuma aici conditiile pe care trebuie sa le indepliniti pentru a obtine un pasaport, de asemenea perioada de eliberare si actele necesare.

  1. Conditii

   Pasaportul simplu electronic se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
Cetăţenii români pot deţine, pe lângă un pasaport simplu sau un pasaport simplu electronic valabil şi, un pasaport simplu temporar sau pot deţine, concomitent, un pasaport simplu şi un pasaport simplu electronic valabile ori, după caz, două paşapoarte simple electronice valabile, doar în situaţiile reglementate de dispoziţiile Legii nr. 248/2005.

  1. Depunerea cererii

Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de către solicitanţi, în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a căror rază de competenţă au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în strainătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României. În cazul în care solicitantul paşaportului simplu electronic nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliu sau reşedinţă, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.

aglomeratie pentru pasaport

 

  1. Termen de eliberare

Cererile se soluţionează de autorităţile competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi care nu pot depăşi:
– 30 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară;
– 90 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate.

NOTĂ: În prezent s-a reuşit reducerea termenului de eliberare la 10 zile lucrătoare pentru cererile depuse în ţară

  • Aceasta nota in legatura cu reducerea termenului de eliberare la 10 zile nu este garantata si am intalnit multe cazuri in care solicitantii au asteptat 30 de zile pentru elibarerea pasaportului datorita numarului foarte mare de cereri depuse in perioada respectiva, in special in luna August.
  1. Documente necesare pentru eliberarea pasaportului

  • cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original;
  • dovada achitării contravalorii paşaportului, completată pe numele titularului, în original;
  • pasaportul anterior, dacă acesta există.
 NOTĂ: 
– documentele se depun personal, de către solicitanţi;
– în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitate de exerciţiu, precum şi în cazul persoanelor care, din motive medicale, se află în imposibilitate de a-şi exprima voinţa, cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic pot fi depuse în numele titularului de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române, prezenţa titularului fiind obligatorie; în acest caz, cererea trebuie însoţită şi de acte medicale care atestă situaţia titularului sau hotărârea judecătorească de punere sub interdicţie, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 însoţită, după caz, de actul de desemnare a reprezentantului legal;
– la depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facială (sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă).

5.  Ridicarea pasaportului

Pasaportul simplu electronic se ridică de la serviciul public comunitar sau, după caz, de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate unde a fost depusă cererea ori, după caz, de la serviciul public comunitar sau de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate pentru care a optat solicitantul.
Pasaportul simplu electronic se ridică de titular sau de persoana care a formulat cererea ori de persoana împuternicită de acesta/aceasta printr-o procură specială autentificată, prezentând un document de identitate, în original, şi după caz, certificatului de naştere al minorului, în original, procura specială, în original, şi paşaportul anterior dacă nu a fost anulat la depunerea cererii.

NOTĂ: în momentul preluării cererii, solicitantul va trebui să menţioneze serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple ori misiunea diplomatică sau oficiul consular al României în străinătate de unde doreşte să ridice paşaportul.

La cererea solicitanţiilor, paşapoartele simple electronice se pot livra prin curier, la adresa de domiciliu sau la reşedinţă. Opţiunea de livrare la domiciliu sau reşedinţă se poate face în momentul depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului simplu electronic. Costul acestei operaţiuni este de 8 lei (fără TVA), şi se achită la curier – C.N. Poşta Română S.A. – în momentul înmânării paşaportului simplu electronic. Dacă după minim 2 încercări nu se reuşeşte livrarea paşaportului către titular, documentul va fi returnat la Serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşaportelor simple al judeţului pe a cărui rază de competenţă se află adresa de livrare.
Nu vor putea opta pentru livrarea paşapoartelor simple electronice prin curier persoanele care doresc păstrarea în uz, până la eliberarea noului document de călătorie, a paşaportului anterior valabil, persoanele care solicită ridicarea paşaportului simplu electronic prin împuternicit/reprezentant legal precum şi cetăţenii români cu domiciliul în străinătate.
Termenele de eliberare a paşapoartelor simple electronice se păstrează, indiferent de opţiunea solicitantului cu privire la modalitatea de livrare.

Termenii si conditiile prezentate mai sus sunt valabile doar pentru o persoana majora si domiciliata pe teritoriul Romaniei. Persoanele ce nu se includ in aceste conditii pot vizita site-ul oficial al Directiei Generale de Pasapoarte al Ministerului Afacerilor Interne al Romaniei. http://www.pasapoarte.mai.gov.ro/indexActe1.html

Zbor anulat sau intarziat?

 

 

In articolul ce urmează va voi prezenta obligațiile fiecărei companii low-cost ce activează pe teritoriul României in nefericita situație in care zborul dumneavoastră a fost anulat, reprogramat fără instiintare in prealabil sau întârziat considerabil.

Informatia prezentata mai jos este cu titlu informativ si a fost preluata de pe site-ul oficial al fiecărei companii in parte iar noi nu suntem raspunzatori pentru schimbarile ce pot surveni in politica companiilor dupa ce acest articol va fi publicat.

Precizare: In ciuda faptului ca unele companii nu fac referire absolut deloc la o compensație materiala pentru care ar putea fi raspunzatori, aveți acest drept daca survine una dintre situațiile prezentate mai jos iar daca nu doriți sau nu aveți timp sa fiți dumneavoastră cel care face demersurile puteți apela la una dintre companiile specializate in acest domeniu care pentru un comision cuprins intre 20-25% din suma restituita vor fi mai mult decât incantate sa va ajute.

BLUE AIR

ORARUL

  • Programul nostru de operare este cel publicat in sitemul de rezervari, pliante sau alte forme de prezentare.Orele de zbor care apar in orar se pot shimba intre data de publicare si data la care este stabilita calatoria dumneavoastra.Orice modificare intervenita in programul nostrum de operare va fi introdusa in sistemul de rezervari.
  • Inainte de a va confirma rezervarea va vom anunta orarul zborului care este in vigoare la acea data si acesta va fi tiparit pe Biletul Electronic al dumneavoastra. Daca ne oferiti informatiile de contact, noi ne angajam sa va aducem la cunostinta orice modificare. Daca, dupa ce ati cumparat Biletul Electronic, vom face o schimbare majora in orar cu care nu sunteti de accord si noi nu putem sa va facem o rezervare pentru un alt zbor care sa va convina, veti putea cere rambursarea in conformitate cu Articolul 10.2.

ANULAREA, RERUTAREA, INTARZIERI, ETC.

  • Vom lua toate masurile necesare pentru a evita intarzierea transportului dumneavoastra.Pentru a preveni anularea unui zbor, in cazuri exceptionale, am putea stabili ca acesta sa fie efectuat in numele nostru de o alta companie.
  • Cu exceptia cazurilor stabilite altfel in Conventie, daca un zbor este anulat sau nu se desfasoara conform orarului, cu acordul dumneavoastra, vom actiona dupa cum urmeaza:

a. Va vom transporta cu prima cursa efectuata de noi catre destinatia dumneavoastra,in functie de existenta locului disponibil,fara sa platiti taxe suplimentare iar daca se va impune vom prelungi valabilitatea Biletului Electronic.
b. Va vom reruta pe cursele unei alte companii in cazul in care zborul este anulat de noi,cu exceptia cazurilor de forta majora.

In cazul in care nu veti accepta nici una din optiunile inscrise in Articolul a. si b. raspunderea noastra se opreste aici urmind a va restitui in intregime suma platita. 

WIZZ AIR

În cazul întârzierii și anulării zborului dumneavoastră, în conformitate cu Condițiile generale de transport, dacă nu este altfel prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 261/2004 ( „Regulamentul”) de stabilire a unor norme comune în materie de compensație și de asistență pentru pasageri în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, aveți următoarele opțiuni.

  1. Vă vom efectua o nouă rezervare pentru un alt zbor operat de Wizz Air pe aceeași rută sau – dacă este necesar – pe o rută comparabilă, cu prima ocazie și în funcție de disponibilitatea locurilor.
  2. Vă vom returna Prețul total achitat pentru zborul anulat, inclusiv pentru zborul de întoarcere, dacă este cazul.
  3. Vom credita Contul dumneavoastră Wizz Air cu valoarea totală a plății dumneavoastră, plus 20% din prețul achitat pentru zborul anulat (inclusiv pentru sectorul de retur, dacă este cazul). Acest credit va putea fi utilizat pentru achiziționarea oricărui zbor Wizz Air.

În afară de opțiunile menționate mai sus, vă vom oferi posibilitatea să efectuați două apeluri telefonice în mod gratuit (sau alternativ puteți alege telex, fax sau e-mail) sau, în situațiile în care nu este posibil ca Wizz Air să vă pună la dispoziție aceste servicii, vă vom rambursa contravaloarea acestor comunicări.

În cazul schimbării zborului, atunci când data de plecare a noului zbor este la o zi după plecarea planificată pentru zborul anulat, vă vom pune la dispoziție cazare la hotel și transport între aeroport și hotel, în mod gratuit. În situațiile în care nu este posibil ca Wizz Air să vă pună la dispoziție aceste servicii, vă vom rambursa costurile pentru masă, cazare la hotel și transport între aeroport și hotel.

Rețineți că rambursarea costurilor de asistență specificate mai sus se va face în limita unei sume rezonabile, pe baza chitanțelor prezentate de dumneavoastră.

În plus, Wizz Air va plăti compensații conform Articolului 7 din Regulament:

Suma Distanța Notă
250 EUR Maximum 1.500 km Dacă vi s-a oferit un zbor nou și ora sosirii acestuia nu depășește cu 2 ore ora de sosire programată a zborului pe care îl aveați rezervat, această sumă va fi redusă cu 50%
400 EUR Între 1.500 și 3.500 km Dacă vi s-a oferit un zbor nou și ora sosirii acestuia nu depășește cu 3 ore ora de sosire programată a zborului pe care îl aveați rezervat, această sumă va fi redusă cu 50%
600 EUR Peste 3.500 km Dacă vi s-a oferit un zbor nou și ora sosirii acestuia nu depășește cu 4 ore ora de sosire programată a zborului pe care îl aveați rezervat, această sumă va fi redusă cu 50%

Compensația de mai sus nu va fi plătită dacă ați fost informați în legătură cu anularea:

  • Cu 2 săptămâni înainte de ora de plecare programată a zborului (OPP);
  • Cu 2 săptămâni până la 7 zile înainte de OPP și vi se oferă un zbor Wizz Air alternativ, care să vă permită să plecați cu cel mult 2 ore înainte de OPP și să ajungeți la destinația finală în mai puțin de 4 ore după ora de sosire programată (OSP);
  • Cu mai puțin de 7 zile înainte de OPP și vi se oferă un zbor Wizz Air alternativ, care să vă permită să plecați cu cel mult o oră înainte de OPP și să ajungeți la destinația finală în mai puțin de 2 ore după OSP.

Rețineți că nu vom fi obligați la plata compensațiilor dacă se poate demonstra că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, ce nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor rezonabile.

Circumstanțele extraordinare includ, dar fără limitare, următoarele cauze: controlul traficului aerian, starea vremii, greve în industria aviatică (altele decât greve ale angajaților companiei Wizz Air), alerte teroriste sau motive de securitate, închiderea aeroportului sau a pistei, tulburări sociale, catastrofe naturale, motive de securitate a zborului.

Fiecare caz va fi evaluat individual pentru a se stabili dacă există circumstanțe extraordinare de neevitat.

În cazul în care aveți nemulțumiri legate de respectarea drepturilor dumneavoastră conform Regulamentului, puteți contacta instituția națională de aplicare a legii din locația de plecare (http://apr.europa.eu).

RYAN AIR 

9.2.1 Cu excepţia cazului în care este prevăzut altfel prin Convenţie sau Regulamentul (CE) Nr. 261/2004, în cazul în care anulăm un zbor, sau nu putem opera un zbor în mod rezonabil în conformitate cu orarul de zbor sau nu mai efectuăm zboruri pe o anumită rută, poţi alege ca noi:
9.2.1.1 să te transportăm cel mai curând posibil folosind un alt zbor programat în care există spaţiu disponibil între aceleaşi puncte ale traseului sau, ca alternativă şi în cazuri excepţionale şi sub rezerva unui acord specific cu tine şi pentru excluderea oricărei alte obligaţii, vom lua măsurile care se impun pentru ca tu să călătoreşti în cadrul unuia sau a mai multor zboruri programate fără costuri suplimentare fie (i) de la un aeroport deservit de noi până la aeroportul de destinaţie sau (ii) de la un aeroport alternativ deservit de noi către aeroportul tău de destinaţie sau (iii) de la aeroportul de origine la un aeroport alternativ deservit de noi în aceeaşi ţară ca destinaţia originală sau (iv) de la un aeroport alternativ deservit de noi până la un aeroport alternativ de destinaţie din aceeaşi ţară ca destinaţia ta originală; sau
9.2.1.2 să te transportăm pe aceeaşi rută către destinaţia ta finală la o dată ulterioară care te avantajează în funcţie de disponibilitatea locurilor; sau
9.2.1.3 să îţi rambursăm banii în conformitate cu prevederile Articolului 10.2.
9.2.2 Dacă zborul tău este anulat sau întârziat cu cel puţin două ore, îţi vom furniza textul în care îţi sunt specificate drepturile, mai ales cu privire la despăgubiri şi asistenţă dupa cum urmeaza:

 

NOTIFICARE CU PRIVIRE LA DREPTURLE DUMNEAVOASTRĂ ÎN CAZ DE REFUZ DE ÎMBARCARE, ÎNTÂRZIERE A ZBORULUI SAU ANULARE A ZBORULUI (V14)

Datele de contact ale Organismului UE Național de Aplicare (ONA) în România – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului sunt: Blvd. Aviatorilor, nr. 72, RO -011865, Sector 1, București, Tel : +4021 312 1275, Fax: +4021 314 3462, www.anpc.ro.

Pentru informații cu privire la alte ONA, dați click aici dacă sunteți online sau cereți informații la casa de bilete a Ryanair de la aeroport. Prezenta notificare conține informații importante cu privire la drepturile dumneavoastră în baza Regulamentului European (CE) nr. 261/2004 (‘Regulamentul’) și vă sunt aplicabile dacă:

• Aveți o rezervare confirmată a unui zbor operat de către Ryanair DAC cumpărată la un tarif disponibil, în mod direct sau indirect, publicului larg; și

• (cu excepția cazului în care zborul dumneavoastră a fost anulat) v-ați prezentat la check-in înainte de Termenul-Limită de Check-in astfel cum am specificat în Termenii și Condițiile Generale de Călătorie sau în alte reglementări aferente; și

• zborul dumneavoastră pleacă de la un aeroport din UE sau de la un aeroport dintr-o țară din afara UE spre un aeroport din UE, cu excepția cazului în care este evident faptul că ați primit beneficii sau compensații și ați beneficiat de asistență în acea țară, iar aceste beneficii, compensații și asistență corespund în mod direct drepturilor dumneavoastră în baza Regulamentului); și

• îmbarcarea nu v-a fost refuzată datorită unei cauze prevăzute în Termenii și Condițiile Generale de Călătorie sau în regulamente aferente; și

• vi s-a refuzat îmbarcarea împotriva voinței dumneavoastră sau zborul dumneavoastră întârzie peste două ore față de ora decolării programate, sau a fost anulat.

REFUZUL ÎMBARCĂRII

Ca politică, Ryanair nu operează rezervări peste limita locurilor disponibile. Cu toate acestea, în cazul puțin probabil în care nu este disponibil un loc pentru un pasager cu o rezervare confirmată, vom căuta voluntari care să renunțe la locurile lor, în schimbul unor beneficii pe care noi și acel voluntar le vom agrea înainte de a refuza îmbarcarea altor pasageri împotriva voinței acestora. Dacă nu sunt suficienți voluntari, iar noi vă refuzăm îmbarcarea împotriva voinței dumneavoastră, aveți drepturile aplicabile prezentate în paragrafele 1 până la 3 de mai jos.

ÎNTÂRZIEREA UNUI ZBOR

În cazul în care ne așteptăm, în mod rezonabil, în cazul unor zboruri de 1500 km sau mai puțin, ca zborul dumneavoastră să întârzie mai mult de două ore peste ora de decolare programată (însă trei ore sau mai mult în cazul tuturor zborurilor în interiorul UE mai mari de 1500 km și al tuturor celorlalte zboruri operate de noi între 1.500 km și 3.500 km), aveți drepturile aplicabile prezentate în paragrafele 1 până la 3 de mai jos.

ANULAREA UNUI ZBOR

În cazul în care zborul dumneavoastră este anulat, aveți drepturile prezentate mai jos (consultați următoarele articole 1; 2; și 3).

În ceea ce privește dreptul dumneavoastră la compensații, vă rugăm să observați că Ryanair are dreptul de a refuza acordarea de compensații atunci când:

• sunteți informați de anulare cu cel puțin două săptămâni înainte de data decolării programată ; sau

• sunteți informați de anulare între două săptămâni și șapte zile înainte de data programată a decolării și vi se oferă o redirecționare ce vă permite să plecați cu nu mai mult de două ore înainte de ora programată a decolării și să ajungeți la destinația finală cu mai puțin de patru ore după ora aterizării programată; sau

• sunteți informat de anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de data decolării programată și vi se oferă o redirecționare, care vă permite să plecați cu nu mai mult de o oră înainte de ora decolării programată și să ajungeți la destinația finală cu mai puțin de două ore după ora de aterizare programată; sau

• putem dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate chiar dacă Ryanair ar fi întreprins toate măsurile rezonabile, inclusiv dar fără a se limita la motive de instabilitate politică, siguranță și securitate, fenomene meteorologice deosebite, greve ori nefuncționarea sau reacția întârziată a facilităților de control al traficului aerian.

1. DREPTUL LA COMPENSAȚII

Dacă vi se refuză îmbarcarea în mod involuntar sau zborul dumneavoastră este anulat sau întârzie trei sau mai multe ore față de ora programată a aterizării (cu condiția să nu existe circumstanțe extraordinare), aveți dreptul să primiți din partea noastră următoarea sumă:

• 250 € pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; sau

• 400 € pentru toate zborurile în interiorul UE peste 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri între 1.500km și 3.500 km.

Dacă suntem în măsură să vă oferim o redirecționare cu un zbor alternativ, iar ora aterizării a noului zbor nu depășește ora aterizării a zborului rezervat:

• cu două ore, pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; sau

• cu trei ore, pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri între 1.500 km și 3.500 km.

Compensația prezentată mai sus poate fi redusă cu 50%. Distanțele vor fi măsurate prin metoda rutei ortodromice.

2. DREPTUL LA RAMBURSARE SAU REDIRECȚIONARE

Dacă vi se refuză îmbarcarea (voluntar sau împotriva voinței dumneavoastră) sau zborul dumneavoastră este anulat, aveți, de asemenea, dreptul să alegeți între:

a) Rambursarea în baza Articolului 8(1) din Regulament în termen de șapte zile, prin mijloacele prevăzute la Articolul 7(3), a prețului întreg al biletului cumpărat, pentru partea sau părțile din călătorie neefectuată (neefectuate) și pentru partea sau părțile deja efectuate, dacă zborul nu mai servește scopul planului de călătorie originar al pasagerului; sau

b) redirecționarea, în condiții de transport comparabile, către destinația dumneavoastră finală cât mai repede posibil; sau

c) redirecționarea, în condiții de transport comparabile, către destinația dumneavoastră finală, la o dată ulterioară convenită de dumneavoastră, cu condiția să existe locuri.

Dacă zborul dumneavoastră întârzie mai mult de cinci ore și dumneavoastră alegeți să nu mai călătoriți, aveți dreptul să primiți rambursarea prezentată la punctul (a) de mai sus, împreună cu, acolo unde este cazul, un bilet de zbor de întoarcere la primul punct de decolare, cu cea mai apropiată ocazie.

3. DREPTUL LA DESERVIRE

În cazul în care vi se refuză îmbarcarea împotriva voinței dumneavoastră sau zborul dumneavoastră este anulat sau întârzie mai mult de 2 ore, vă vom oferi, gratuit:

a) vouchere de mese și răcoritoare rezonabile în raport rezonabil cu timpul de așteptare, atât timp cât aceasta nu va întârzia și mai mult decolarea aeronavei;

b) două apeluri telefonice, mesaje telex sau prin fax sau email;

c) cazare la hotel în cazurile în care devine necesară șederea de una sau mai multe nopți sau în cazul în care devine necesară o ședere suplimentară față de cea pe care o intenționați;

d) transport între aeroport și locul de cazare (hotel sau altul).

Dacă zborul dumneavoastră întârzie astfel cum se specifică la secțiunea ‘Întârzierea unui zbor’ de mai sus sau este anulat fără ca dumneavoastră să fiți înștiințat înainte de sosirea la aeroportul de plecare, Ryanair vă va oferi elementele (a) și (b) de mai sus. Dacă, drept urmare a întârzierii sau a redirecționării ca urmare a unui zbor anulat, se preconizează în mod rezonabil ca nouă data a decolării va fi cel puțin în ziua următoare după ziua inițială de decolare, vă vom oferi, de asemenea, și elementele (c) și (d) de mai sus. În cazul în care Ryanair nu poate aranja serviciile de deservire prezentate mai sus, Ryanair vă va rambursa cheltuielile rezonabile suportate de dumneavoastră, dovedite prin chitanțe, prin cerere adresată către: Ryanair Customer Services Dept., P.O Box 11451, Swords, Co.Dublin, Ireland.